Kunsthall Oslo viser evighetsrom av Yayoi Kusama
Søndag 14. juni, kl 13-15.
Sted: DNBs hovedkvarter i Bjørvika og Kunsthall Oslo.
Visning av Yayoi Kusamas installasjon Aftermath of Obliteration of Eternity (2009) og filmen Kusama’s Self Obliteration av Jud Yalkut (1967).
Begrenset antall plasser. Arrangementet er fullbooket.
Søndag 14. juni er det Åpen dag i Bjørvika, og Kunsthall Oslo har i den anledning gleden av å invitere til en sjelden opplevelse. Vi samarbeider med vår nabo DNB om en eksklusiv visning av et såkalt evighetsrom, eller infinity room, av kunstneren Yayoi Kusama. Installasjonen Aftermath of Obliteration of Eternity (2009) tilhører DNB sin kunstsamling og er stilt ut hovedkvarteret i Bjørvika. På søndag kan publikum, delt i små grupper, tre inn i og oppleve Kusamas fantastiske lysrom.
Som en introduksjon til Kusamas arbeid viser vi filmen Kusama’s Self Obliteration på Kunsthall Oslo. Denne 16mm-filmen fra 1967 er laget av den eksperimentelle filmskaperen Jud Yalkut (1938-2013) i samarbeid med Kusama, og gir et innblikk i Kusamas tidlige, surrealistiske univers.
Yoyoi Kusama ble født i 1929 i Matsumoto i Japan og er en av verdens mest berømte nålevende kunstnere. Hun har vært aktiv som kunstner i over seksti år, og arbeidene hennes omfatter de fleste sjangere, fra performance, tegning og fotografi til litteratur, mote og film. Spesielt er hun er kjent for sine romlige totalinstallasjoner med bruk av lys og speil, myke skulpturer og mønstrete, store malerier.
Kusamas personlige sykdomshistorie går hånd i hånd med kunstnerskapet. Allerede som barn hadde hun hallusinasjoner om at omgivelsene ble dekket av mønstre. Trangen til å omskape hallusinasjonene til et uendelig univers, hvor grenser mellom det indre og ytre opphører, ser vi blant annet i hennes nærmest maniske bruk av prikker (polkadotter). Hun forklarer selv med en viss mystikk at «røde, grønne og gule prikker kan være sirklene som representerer jorden, solen eller månen. Formene deres, og hva de betyr, spiller egentlig ingen rolle. Jeg maler prikker på kroppene til folk, og med disse prikkene vil folk utslette seg selv og føres tilbake til universet»
I Aftermath of Obliteration of Eternity blir publikum en del av verket, og tanken er nettopp at man for en stund opphører å være seg selv og går opp i et slikt endeløst univers som Kusama beskriver.
Kusama kom til New York på slutten av 50-tallet og ble en sentral figur i den amerikanske avantgarden. Hun stilte ut popkunst med skikkelser som Andy Warhol og Claes Oldenburg og var senere aktiv med politiske happenings og performancer. I 1974 flyttet hun tilbake til Japan, og siden 1977 har hun vært frivillig innlagt på et mentalsykehus i Tokyo – hvor hun fortsetter å produsere kunst.